Climate change denialists respond with misinformation to IPCC report
First Draft uses cookies to distinguish you from other users of our website. They allow us to recognise users over multiple visits, and to collect basic data about your use of the website. Cookies help us provide you with a good experience when you browse our website and also allows us to improve our site. Check our cookie policy to read more. Cookie Policy.

The UN released a major climate report. Climate change denialists are responding

A protester from the Climate Coalition in London on July 23. (Reuters/Peter Nicholls)

Yesterday’s much-anticipated United Nations report once again made it clear that human activity was the “unequivocal” cause of climate change’s “unprecedented” scale. But the report, the first of three major climate evaluations that will be released over the coming year by the UN’s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), has stirred up climate science denialists who took to social media and spread misinformation.

Disclose.tv, a German-based outlet that often shares unreliable information through its popular Twitter, Telegram and other social media accounts, falsely suggested that climate change is merely a result of the natural climate cycle. The tweet, which included a dated and unrelated chart, purports to show that Earth’s temperatures are within historical highs. “If you zoom out, this is what happened in the last 500,000 years,” the tweet read in part. The post has since been retweeted at least 2,000 times and viewed at least 107,000 times on Telegram.

Others claimed that the IPCC has long made false and dire warnings about climate change. On Sky News this morning, Australian Senator Matt Canavan claimed that the IPCC has “been saying for 50 years that we’ve got 10 years to save the planet, and they’re constantly wrong.” (The IPCC was established 33 years ago, in 1988.) On Twitter, Canavan retweeted a post by Danish writer Bjorn Lomborg, who has written a number of controversial books about “climate alarmism” and “climate hysteria.” Lomborg’s thread was shared at least 1,900 times and promoted by climate science skeptic and industrial policy pundit Alex Epstein.

Meanwhile, conservative influencers continued to focus heavily on whether John Kerry, President Joe Biden’s special climate envoy, took a private jet to attend former President Barack Obama’s 60th birthday party in Martha’s Vineyard over the weekend. The State Department clarified that Kerry lives on Martha’s Vineyard and took a ferry. These posts often came from sources who oppose green energy policies or are climate denialists. 

In one example, The Daily Wire, a digital outlet founded by right-wing influencer Ben Shapiro that regularly spreads falsehoods, published an article headlined “‘Pathetic, Dishonest, Virtue-Signaling Hypocrites’: Megyn Kelly Rips Climate Alarmists.” The article, which draws a connection between Kerry’s private jet and the IPCC report, has been shared on Facebook at least 2,000 times since it was published yesterday. — Keenan ChenStevie Zhang

This article is from our daily briefing email newsletter. Subscribe for the key stories caught by our monitoring team each day, and be sure to check out our weekly briefing the best misinformation reads.

A roundup of the latest and most important misinformation narratives that you need to know about each day.

A weekly review of the best misinformation reads and talking points from around the world.

News from First Draft and invitations to all of our training and events.

Get briefings and updates delivered direct to your inbox.

Subscribe